Ik vermeerder het geluk in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Leo Bakker - WaarBenJij.nu Ik vermeerder het geluk in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Leo Bakker - WaarBenJij.nu

Ik vermeerder het geluk in Vietnam

Door: Leo Bakker

Blijf op de hoogte en volg Leo

10 Februari 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het was een vriendelijk oud mannetje. Meestal lag hij te slapen, maar af en toe praatte hij met medepassagiers. Op een gegeven moment had hij waarschijnlijk een nachtmerrie, want hij boog zich over mij heen en probeerde het raampje, dat duidelijk niet open kon, te openen.Vriendelijk als ik ben liet ik zien dat alleen een ander raampje open kon. Nee, laat maar zitten. Wist ik veel dat hij me op dat moment gerold had. Even later wist ik het wel, maar toen was hij al uitgestapt.De schade viel wel mee, mijn pinpas en ongeveer 60 dollar, maar ik voelde me dom en was uit mijn goede humeur. Nu haal ik maar geld op met mijn creditkaart. Maximaal 2 miljoen dong per keer, ongeveer 83 euro. Dit was mijn eerste bijdrage aan het geluk van een klein bescheiden mannetje.
In Chao Doc, in de Mekong delta heb ik een stel kinderen van een jaar of twintig blij gemaakt. Ik snap nu hoe het werkt met de Aziatische fotografie. Eerst worden de foto`s van elkaar genomen met de bezienswaardigheid op de achtergrond. Dat is het eerste moment van geluk, daarna worden de foto`s bekeken, tweede moment van geluk. Als je dan bij de pagoda op de Samberg een lange, wat zwetende, bijna AOW-er ontmoet die ook nog eens `very very handsome` is, kan je nohg veel meer foto`s maken. Dus nog veel meer geluk dankzij dit rekwisiet uit Heemstede. Uitbundig van vreugde reden ze achter de motorbike van mijn gids en mij aan, ondertussen foto`s en video`s makend van deze geweldige gebeurtenis. De avond eindigde in een restaurant gebouwd boven de Mekong, waar ook weer de nodige foto`s zijn genomen.

In Cambodja waren de kleuren, vanwege de droge tijd, vooral geel en bruin geweest. In de Mekong delta waren alle schakeringen groen aanwezig. Bovendien staan er overal planten, bloemen en boompjes te koop. Het Vietnamees nieuwjaar (Tet) nadert en men is erg druk bezig om van alles te versieren en mooi te maken. Het doet sterk denken aan de dagen voor Kerst. Dankzij het vele water heb ik een aantal boottochtjes gemaakt. Kijk maar op youtube, het was erg mooi
In Can Tho werd ik spontaan uitgenodigd door een vrouw om in haar bootje plaats te nemen. Na ruim een uur moest ik wel 10 dollar afrekenen. Als je in de stad onder een brug doorvaart is het niet helemaal veilig. Al het afval stopt men in plastic zakken en slingert het dan de Mekong in. Als een motorrijder boven je net zijn zakje wegslingert, wordt jouw geluk in ieder geval niet groter. Het is een gore smerige bende. De schroeven van de longtailbootjes draaien dan ook geregeld vast in het plastic.
Hier in Saigon (de meeste mensen gebruiken nog de vroegere naam) is het verkeer behoorlijk gevaarlijk. Ook de stoep is niet veilig. Die wordt voornamelijk als parkeerterrein voor motorbikes gebruikt en tijdens de spits is het een extra rijbaan om de files te omzeilen of even snel tegen de rijrichting in te gaan. Je moet dus voor en achter je kijken en voortdurend alert zijn. De Vietnamezen zelf wandelen niet, ze rijden ergens naar toe, alleen toeristen wandelen.

Voor de voetballiefhebbers, ook in de bars van Ho Chi Ming city ging een luid gelach rond bij het tikkie terug van Verhoek. Fox laat de belangrijkste eredevisie wedstrijden live zien en zend de rest van de week de samenvattingen uit. De Premier league staat natuurlijk nog vast op een. Ik zie hier veel meer live voetbal dan thuis.

Morgen ga ik met de bus naar Nha Trang. Het wordt weer tijd voor een paar rustige dagen in een badplaats.

  • 10 Februari 2015 - 14:26

    Marike:

    Ha Leo,
    Ben blij weer iets te horen. Gelukkig is het geluksgevoel subjectief en ben je een blijmoedig persoon.Geniet maar even van je rust aan de kust!
    Liefs,
    Marike

  • 10 Februari 2015 - 14:27

    Marike:

    Ha Leo,
    Ben blij weer iets te horen. Gelukkig is het geluksgevoel subjectief en ben je een blijmoedig persoon.Geniet maar even van je rust aan de kust!
    Liefs,
    Marike

  • 10 Februari 2015 - 14:28

    Marike:

    oeps! 2 x geklikt. Nu heb je al 3 reacties!

  • 10 Februari 2015 - 16:04

    Ellen:

    Hai Leo,
    Weer een prachtig beeldend verhaal. Ik zit me hier rot te lachen. Jij maakt je ook nergens druk om hé?
    Pas kwijt, geld kwijt.... so what!
    Geniet van de rust op de volgende plek.
    Groetjes, Ellen

  • 10 Februari 2015 - 20:52

    Harry En Tineke:

    Ha Leo,

    Leuk verhaal en toch fijn dat je het Bruto Nationaal Geluk van een land omhoog weet te brengen. Ook al is het niet altijd vooraf gepland. Gelukkig doet het niets af aan het plezier en het bruto individueel geluk van de reiziger. Volhouden en hou ons op de hoogte.
    Harry en Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

vietnam

Een reis vanaf Bangkok naar Vietnam en terug

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2015

De Isaan

04 Maart 2015

In the nightclub

01 Maart 2015

De keizer van Hue

27 Februari 2015

boatrace in Hoi An

25 Februari 2015

Nieuwjaar in Da Nang 2
Leo

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 10910

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 15 Januari 2016

bali - flores

17 Januari 2015 - 17 Maart 2015

vietnam

02 April 2014 - 31 December 2014

Op naar de warmte

Landen bezocht: