In volkomen rust aan de Golf van Bengalen - Reisverslag uit Pathein, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu In volkomen rust aan de Golf van Bengalen - Reisverslag uit Pathein, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu

In volkomen rust aan de Golf van Bengalen

Blijf op de hoogte en volg Leo

14 Maart 2014 | Myanmar, Pathein

Van mijn hotel wandelde ik naar beneden naar het palmenstrand. Een leeg strand strekte zich voor mij uit. Niemand te zien. Perfect.
Niet helemaal dus, ik heb liever een strand met een beetje vertier. Strandstoelen, een hapje en een drankje en wat gedoe waar je naar kunt kijken.
In mijn vorige verslag, In the Budha, vertelde ik al over mijn bezoek aan een tempel en monastery complex. Hoewel ik inmiddels wel genoeg Budha gezien heb, kon ik er voor mijzelf toch niet onderuit om de belangrijkste highlight van Yangon, en misschien wel van Myanmar, te bezoeken: De Shewadagon Pagoda. Op een heuvel is een soort paleis gebouwd. De Pagoda is bedekt met een dikke laag goud. Het is een groot complex van een paar voetbalvelden groot. Rondom de pagoda staan kleinere pagoda's en Budha beelden. De vlakte is verder bebouwd met allerlei rijk versierde gebouwen met duizenden Budhabeelden erin. Het kan niet op. Het onderhoud is perfect, terwijl er in Yangon bijna geen trattoir te vinden is zonder diepe valkuilen. En het breidt zich uit. De trappen naar boven zijn verbouwd tot ware paleisgangen. Er is vast nog wel ruimte voor een paar duizend budhabeelden, al of niet van goud. Er wordt hier veel karma verkregen. De toeristen hebben hun eigen ingang. Met detectiepoortjes, een bewaakte schoenenbewaarplaats en een kassa waar je 8 dollar mag afrekenen. Daarna mag je met de lift ongeveer 40 meter naar boven.
De volgende ochtend naar Chaung Tha. Ik heb inmiddels door dat iedere asfaltstrook (en ook als het asfalt verdwenen is) buiten de bebouwde kom een tolweg is. Bij een klein weggetje staat soms een slagboompje met een incasseur. Bij de grotere weg staan talloos veel tolpoorten met steeds opnieuw een weegbrug voor de vrachtauto's.
Bij de ingang naar Chaung Tha kwam er een vriendelijke man de bus in die een hotel in de aanbieding had. Het eerste hotel was 40 dollar. Dat vond ik te veel. 'Maar alle andere hotels hier zijn nog duurder' Gelukkig had hij ook nog een zusterhotel in de aanbieding een stukje verder op langs de kust voor 25 dollar. Daar kwam ik terecht. Een prachtige tuin, mooie bungalow en een stil strand. Maar geen TV, Wifi en alleen elektriciteit tussen 18.00 en 06.00 uur. De vriendelijke man had zijn eigen waarheid gesproken, er waren ook guesthouses en die waren waarschijnlijk wat goedkoper. Maar ze waren bij het hotel erg vriendelijk en hulpvaardig en op het strand was na een km lopen een klein huisje waar eten en drinken te verkrijgen waren en ook een paar andere toeristen waren.
De volgende dag heb ik in het dorp een fiets gehuurd om mij een beetje te kunnen verplaatsen. Aan het strand kennen ze de 'hotelzone'. De hotels zijn de baas over het strand dat voor hun hotel ligt. Er zijn smalle toegangsstroken waar de locale bevolking zijn zaakjes (eten, luchtbanden, drankjes) mag aanbieden. Op het eind van het dorp is zo'n 10 procent van het strand nog beschikbaar voor de locale bevolking om hun nering te drijven.
Er staat misschien wel voor een miljard euro aan dure hotels met zeer hoge kamerprijzen. De bezetting van de hotels wordt vooral gevormd door rijke Myanmarezen. Hier kan je zien dat obesitas ook in Myanmar voorkomt. Het bergweggetje naar Chaung Tha bestaat uit een smalle asfaltstrook, waar de vele bussen elkaar alleen kunnen passeren door de berm in te gaan. Natuurlijk is dit asfaltspoor een tolweg.
Als ik in een stoffige stad ben verheug ik me er altijd op om naar het strand te gaan, maar als ik een paar dagen naar de oceaan gestaard heb en veel gelezen heb, verlang ik er altijd weer naar om weg te gaan.
Het was uiteindelijk een prettige plek met een frisse wind uit zee en heel erg rustig.
Ook nu lukt het mij niet om de juiste plaats op waarbenjenu in te vullen. Het google kaartje hieronder noemt het Chaung Thar. Het ligt ten noordwesten van Pathein. Die plaats vul ik dan maar in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pathein

Op naar de warmte

Ijsbaan in Bangkok

Er klonk virtueel applaus toen ik op 11.000 meter hoogte het pokertoernooi had gewonnen. De vlucht met Etihad in de nacht verliep prima, maar de daglucht naar Bangkok was nogal zwaar. Het was een grote Boeing en zat helemaal vol. Op de luchthaven ontstond af en toe chaos, maar de verzorging tijdens de vlucht was prima. Ik was nog net op tijd in mijn hotel bij Sukhumvit om nog een verfrissend biertje te drinken.
De volgende dag ging ik naar Siam, een enorm winkelcentrum om te kijken hoe het met de shutdown en de democratische partij gaat. Ik denk dat hier het belangrijkste kruispunt van de stad is en het was er heerlijk autovrij. Bij centraal world, een enorm winkelcentrum was de kruising bezet. Op een podium was een doorlopend programma met toespraken, muziek en dans.Op de brede vlakte daarvoor, meer dan 12 rijbanen, waren overdag enkele tientallen demonstranten aanwezig. Buiten dit terrein hadden duizenden thai een kraampje opgebouwd, dekens neergelegd of een rij stoelen neergezet Er heerste een soort koningsdag atmosfeer. Ik heb daar en voetmassage gehad terwijl ik luisterde naar de toespraken.
In Central World waren de parkeergarages grotendeels leeg. Demonstranten en dit grote bedrijf hadden duidelijk een manier geonden om elkaar niet dwars te zitten.Buiten was het ongeveer 30 graden, maar op de tweede verdieping was een ijsbaan gebouwd. Als ik foto's kan uploaden zal ik de baan wel eens laten zien.
Vandaag ben ik naar Hua Hin gereisd en heb vanmiddag op het strand zitten lezen. Iemand moet nu eenmaal betalen voor de comfortabele strandstoelen die daar zo ijverig neergezet zijn

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

In afwachting

27 Maart 2014

In de travestiebar

25 Maart 2014

Regen en kou

23 Maart 2014

Miss Teen Mai Sai Asean 2014

20 Maart 2014

In China
Leo

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 10916

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 15 Januari 2016

bali - flores

17 Januari 2015 - 17 Maart 2015

vietnam

02 April 2014 - 31 December 2014

Op naar de warmte

Landen bezocht: