Koude ontvangst in Mawlamyine - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu Koude ontvangst in Mawlamyine - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu

Koude ontvangst in Mawlamyine

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

06 Maart 2014 | Myanmar, Mawlamyine

Om half drie vertrok de bus uit Dawei. Het kan wel eens koud zijn in een bus door de AC, neem dus een trui of zo iets mee. Helaas kan ik wel eens eigenwijs zijn en dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben aan het schattige dekentje dat je uitgereikt krijg. Met een korte broek en korte mouwen had ik het `s avonds behoorlijk koud in de bus. Achterop bij een vriendelijke motorbiketaxichauffeur, was het nog steeds koud. Mawlamyine is de vierde stad van Myamar, maar na elf uur `s avonds was de stad afgekoeld en uitgestorven. Zelfs de hotels waren gesloten. Het OK hotel was nog open, maar rekende 30 dollar voor een kamer. Boven mijn budget, maar ik was allang blij dat ik een hotelkamer had. Alleen voor twee nachten en dan moet ik om 7.00 uur uitchecken.
Na deze koude ontvangst was het de volgende ochtend een stuk warmer. De mensen waren aardig. Er werd een Europees ontbijt geserveerd. Er is een enorm groot marktgedeelte (overdekt) en het is aan de oever van de Salween een komen en gaan van veerboten en longtailboten. Voor de Engelsen was het een zeer belangrijke stad. Langs een grote weg staan aan weerszijde grote koloniale gebouwen.
In Dawei ontmoette ik een Engelsman Steve die vertelde dat zo`n 50 km onder Mawlawmyine, de grens lag tussen het gedeelte dat door toeristen bezocht mocht worden en het gesloten gedeelte. Hierdoor waren in Dawei ook geen echte voorzieningen voor toeristen zoals een restaurant met stevige tafels en stoelen en niet langs de rijbaan gelegen. Hij vertelde ook dat er in Dawei een behoorlijk aantal grote hotels gebouwd zijn met prijzen van 30 tot 100 dollar per kamer, maar na de openstelling komen vooral backpackers/budgettoeristen en die willen eigenlijk niet meer dan 15 dollar betalen. Dus staan de hotels leeg. Ik kwam hem tegen in het enige restaurant van de stad dat probeerde om aan westerne normen te voldoen. Ik at daar sweet and sour chicken, veel te veel vlees en geen groente, betaalde de hoofdprijs en `s nachts had ik diarree. Je moet eigenlijk niet eten in een restaurant met een uitgebreide kaart en een keuken die niet in het zicht ligt.
Voor morgen heb ik een busticket gekocht naar Yangon. Nu vind ik het een beetje jammer dat ik maar een volle dag in Mawlamyine blijf, maar na de koude ontvangst had ik besloten om weer snel verder te gaan.

  • 06 Maart 2014 - 22:49

    Marit:

    Hoi pap, het klinkt allemaal erg avontuurlijk! Zeker anders dan Thailand. Ik ben benieuwd wat je in Yangon gaat aantreffen, dat schijnt allemaal highlights te herbergen. Hoeveel tijd heb je er voor uitgetrokken? Succes met de volgende busreis, neem genoeg warme kleding en drinken mee, en heel veel plezier! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Mawlamyine

Op naar de warmte

Ijsbaan in Bangkok

Er klonk virtueel applaus toen ik op 11.000 meter hoogte het pokertoernooi had gewonnen. De vlucht met Etihad in de nacht verliep prima, maar de daglucht naar Bangkok was nogal zwaar. Het was een grote Boeing en zat helemaal vol. Op de luchthaven ontstond af en toe chaos, maar de verzorging tijdens de vlucht was prima. Ik was nog net op tijd in mijn hotel bij Sukhumvit om nog een verfrissend biertje te drinken.
De volgende dag ging ik naar Siam, een enorm winkelcentrum om te kijken hoe het met de shutdown en de democratische partij gaat. Ik denk dat hier het belangrijkste kruispunt van de stad is en het was er heerlijk autovrij. Bij centraal world, een enorm winkelcentrum was de kruising bezet. Op een podium was een doorlopend programma met toespraken, muziek en dans.Op de brede vlakte daarvoor, meer dan 12 rijbanen, waren overdag enkele tientallen demonstranten aanwezig. Buiten dit terrein hadden duizenden thai een kraampje opgebouwd, dekens neergelegd of een rij stoelen neergezet Er heerste een soort koningsdag atmosfeer. Ik heb daar en voetmassage gehad terwijl ik luisterde naar de toespraken.
In Central World waren de parkeergarages grotendeels leeg. Demonstranten en dit grote bedrijf hadden duidelijk een manier geonden om elkaar niet dwars te zitten.Buiten was het ongeveer 30 graden, maar op de tweede verdieping was een ijsbaan gebouwd. Als ik foto's kan uploaden zal ik de baan wel eens laten zien.
Vandaag ben ik naar Hua Hin gereisd en heb vanmiddag op het strand zitten lezen. Iemand moet nu eenmaal betalen voor de comfortabele strandstoelen die daar zo ijverig neergezet zijn

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

In afwachting

27 Maart 2014

In de travestiebar

25 Maart 2014

Regen en kou

23 Maart 2014

Miss Teen Mai Sai Asean 2014

20 Maart 2014

In China
Leo

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 10907

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 15 Januari 2016

bali - flores

17 Januari 2015 - 17 Maart 2015

vietnam

02 April 2014 - 31 December 2014

Op naar de warmte

Landen bezocht: