Thaise metselaar op de dansvloer - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Leo Bakker - WaarBenJij.nu Thaise metselaar op de dansvloer - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Leo Bakker - WaarBenJij.nu

Thaise metselaar op de dansvloer

Door: LEO

Blijf op de hoogte en volg Leo

24 Februari 2014 | Thailand, Ranong

Mijn verslag wou ik dit keer beginnen met een beschrijving van de schoonheid van de grensrivier. Vergeleken met een Duits-Nederlands weiland, of nog erger, een grens van beton en stroomdraad, is een rivier veel mooier. Het andere land ligt aan de overkant verwachtingsvol te schitteren in de zon. (Gerard en Martin waren er bij vorig jaar in Portugal) Alleen een bergrug komt in de buurt, maar daar kan je niet zomaar overheen kijken.
Ranong is de laatste plaats in Thailand voordat ik Myanmar binnen ga. Gisteren kwam ik met de bus uit Krabi. Ik had mij beter zorgvuldiger kunnen laten informeren. Voor negen uur was ik bij het busstation en de bus vertrok om 12 uur. Het boek over Alex Cross heb ik al bijna uit.
Ranong toonde zich op zijn mooist toen we om 5 uur in de beginnende avond uitstapten aan de rand van het stadje. Brede schone wegen. Weinig verkeer. De songthauw bracht ons tot de rand van de ruim opgezette nightmarker. Het laatste stuk moest ik lopen en ik vond een prachtig goedkoop hotel, heerlijk eten en later op de avond een prachtige bar. Ik schrok toen ik de rekening kreeg. Minder dan de helft van wat ik normaal betaal. Werken die sexy serveerster hier misschien voor niets? Vergeken met de voorgaande plaatsen waar ik dit jaar was is Ranong erg goedkoop.
Dat was in Ao Nang wel anders. Het barrencomplex vond ik bijzonder geslaagd. Een vrouwvriendelijk complex. Verschillende soorten barren, met Engels voetbal, met Scandanavisch ijshockey, barren met staanplaatsen en met zitplaatsen. Boven in het complex was een travestietheater en om het uur stroomden de dragqueens in vol ornaat de trappen af en mengden zich onder de toeristen. Met 1 queen op de foto gaan lukte niet. Gretig stroomden de anderen toe om ook op de kiek te gaan.
Er was ook een groot cafe met live band en dansvloer. Mijn soort muziek, dan weten jullie het al, ik naar binnen. Even later werd ik door een gemengd groepje Thai gevraagd om bij hen aan te schuiven. Ze hadden een grote glazen koeler met ijs en bier. Een soort biervat waaruit ieder zijn glas met ijs opnieuw met bier kon vullen.
Ik praatte met een Thaise dame, die geen woord Engels kende. Ze liet mij voelen dat ze handen had vol met eelt. Na enige tijd begreep ik met hulp van anderen dat dat kwam doordat ze metselaar was. Ze was 45 en moest de volgende dag weer om 8.00 uur beginnen. Echt waar!
Het biervat was bijna leeg. Men vond het een leuk idee als ik het volgende vat zou betalen, als het gezellig is wil je wel eens wat doen voor je medeburger nietwaar. Ik dus niet, ik heb niet gevraagd hoeveel het kostte, maar ik heb wel een vermoeden. Gelukkig had ik niet van het vat meegedronken. Nou het was daarna ook wel gezellig, goeie muziek en - jullie kennen mij al - de dansvloer op. Toen ik om een uur of een vertrok stond de Thaise metselaar nog steeds te swingen en bier te drinken.
Je begrijpt niet goed wat nou waar en gemeend is. Waarschijnlijk is het twee dingen tegelijk. Ze zijn aardig en vriendelijk, maar tegelijkertijd ook berekenend. Op het strand was dat ook zo. Je wordt in de watten gelegd door de dames die het regelen. Je krijgt gratis wat fruit, een drankje is relatief goedkoop en ze hopen dat je je laat masseren. Ieder wordt begroet als een oude bekende. De dames raken je ook aan, je arm of je schouder. Dat schept een band en je komt ook al in de stemming voor de massage wat later. Enthousiast worden man en vrouw begroet. Vooral oudere vrouwen krijgen een warme knuffel en zijn dan zo aangenaam verrast door deze fysieke aanhaligheid waar hun man jaren geleden mee gestopt is, dat ze heus wel weten waar ze de volgende dag op een strandstoel gaan zitten. Vaste klanten krijgen een koelbox met drankjes en bier naast zich zodat ze onbeperkt kunnen pakken. Bij sommige Scandanavische vrouwen zie je om een uur of twaalf al een hele rij Changblikjes staan.
Achter een van de vrouwen die de zaken regelde liep de hele tijd een peuter aan. Toen ze het kind droeg en men vroeg hoe oud het kind was zei ze dat ze de oma was. Ze was al 41. En dat was waar.
Ik blijf nog een paar nachten in Ranong. Vandaag heb ik lekker rond gereden op de motorbike en de omgeving en de stad een beetje verkend.

  • 24 Februari 2014 - 18:16

    Jeannette:

    Lieve Leo, ik heb voor jou ook goed nieuws over mij, Ik ben helemaal blij: het appartement van Renny is verkocht, volgende week ga ik tekenen!
    Neem er maar een pilsje en een dansje op!

  • 24 Februari 2014 - 21:05

    Marit:

    Nou nou, ik dacht dat mijn vader van cultuur en historie was, maar het blijkt louter het nachtleven waar over geschreven wordt. Queens, poppetjes, metselaars... Geniet ook lekker van het strand en ben erg benieuwd naar je verdere verhalen. Stuur ook eens wat foto's als je kan! Liefs, Marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ranong

Op naar de warmte

Ijsbaan in Bangkok

Er klonk virtueel applaus toen ik op 11.000 meter hoogte het pokertoernooi had gewonnen. De vlucht met Etihad in de nacht verliep prima, maar de daglucht naar Bangkok was nogal zwaar. Het was een grote Boeing en zat helemaal vol. Op de luchthaven ontstond af en toe chaos, maar de verzorging tijdens de vlucht was prima. Ik was nog net op tijd in mijn hotel bij Sukhumvit om nog een verfrissend biertje te drinken.
De volgende dag ging ik naar Siam, een enorm winkelcentrum om te kijken hoe het met de shutdown en de democratische partij gaat. Ik denk dat hier het belangrijkste kruispunt van de stad is en het was er heerlijk autovrij. Bij centraal world, een enorm winkelcentrum was de kruising bezet. Op een podium was een doorlopend programma met toespraken, muziek en dans.Op de brede vlakte daarvoor, meer dan 12 rijbanen, waren overdag enkele tientallen demonstranten aanwezig. Buiten dit terrein hadden duizenden thai een kraampje opgebouwd, dekens neergelegd of een rij stoelen neergezet Er heerste een soort koningsdag atmosfeer. Ik heb daar en voetmassage gehad terwijl ik luisterde naar de toespraken.
In Central World waren de parkeergarages grotendeels leeg. Demonstranten en dit grote bedrijf hadden duidelijk een manier geonden om elkaar niet dwars te zitten.Buiten was het ongeveer 30 graden, maar op de tweede verdieping was een ijsbaan gebouwd. Als ik foto's kan uploaden zal ik de baan wel eens laten zien.
Vandaag ben ik naar Hua Hin gereisd en heb vanmiddag op het strand zitten lezen. Iemand moet nu eenmaal betalen voor de comfortabele strandstoelen die daar zo ijverig neergezet zijn

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

In afwachting

27 Maart 2014

In de travestiebar

25 Maart 2014

Regen en kou

23 Maart 2014

Miss Teen Mai Sai Asean 2014

20 Maart 2014

In China
Leo

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 10895

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 15 Januari 2016

bali - flores

17 Januari 2015 - 17 Maart 2015

vietnam

02 April 2014 - 31 December 2014

Op naar de warmte

Landen bezocht: