In de bank - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu In de bank - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Leo Bakker - WaarBenJij.nu

In de bank

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

04 Maart 2014 | Myanmar, Dawei

Nu beschik ik over een plastic tasje vol met bankbiljetten. De bank ging pas om halftien open en zou om drie uur al weer sluiten. Het was wel een beetje haasten. De medewerkers zijn erg vriendelijk en zien er keurig uit.Ze moesten alles van mij weten. Een probleem was nog dat ik de naam van mijn hotel niet uit mijn hoofd wist en dat zij de Chinese tekens op de adreskaart niet konden lezen. Ook had ik geen locaal mobiel nummer. Het zou vervolgens wel even duren. Verwarring over mijn naam: Leonard Bakker of Leonard Arie Bakker. Om half twaalf zaten we te wachten op toestemming van de Issue Office. Die kwam om twaalf uur en toen moesten er nog een heleboel papieren ingevuld worden en ik heb wel 8 handtekeningen gezet. Er lag inmiddels een heel dossier van mij. Om half een kwam het meisje met de poet en na een paar laatste handtekeningen kreeg ik het geld (en ik heb het niet nageteld,) Ik heb wel goed kunnen bestuderen hoe er gewerkt word. Ze gebruiken verschillende systemen naast elkaar, papier, locale computer, centrale computer met bijbehorende uitdraaien en overal moeten handtekeningen op. Het bedrag dat aan mij uitbetaald werd, werd ook genoteerd in een soort schoolschriftje met allerlei gegevens erbij. Geen wonder dat ze om drie uur sluiten, daarna moet nog gecontoleerd worden of alle systemen met elkaar kloppen. Genoeg hierover.

Myamar kent zijn, voor mij dan, bijzondere kanten. Ik probeer meestal ergens te eten waar het klaargemaakt wordt in een wok of in een hete bouillon of waa r pannen op het vuur staan. In Kawthaung en Myeik stonden de gerechten meestal al klaar op schalen. Je moet dan aanwijzen wat je wilt hebben. Het eten staat er al uren en je krijgt het dus niet warm op je bord. Ook vind ik het vlees nogal vet en relatief weinig groenten. Er wordt erg veel thee gedronken. Daarbij worden vooral zoete versnaperingen op tafel gezet. Gisteren heb ik met een soort wentelteefje ontbeten en niet met Fried rice of noodle soup. Je krijgt een glas thee met veel melk (uit blik) en uit een thermosfles op tafel kan je net zo veel thee bijschenken als je maar wilt. Na een paar keer theedrinken op een dag heb ik het wel zo.n beetje gehad met de thee.
Er zijn meer zaken die aan de Engelse bezettingstijd (tot 1948) doen denken.
Er zijjn grote loodsen met soms wel 10 of 12 snookertafels. Er wordt fanatiek op gespeeld. Kleine meisjes (ik schat 12, maar ze zijn misschien wel 15 of 16) hebben als taak om na afloop de ballen weer op de juiste plek te leggen. Hier in Dawei zijn veel voormalige Engelse gebouwen die het nog steeds volhouden. En om af te rekenen met de voormalige bezetter is men rechts gaan rijden, terwijl bij veel auto`s het stuur nog rechts zit. Misschien komt daar ook wel de voorliefde vandaan om veel te toeteren. Je ziet het andere verkeer een beetje laat bij de bocht, maar ze horen wel dat jer er aan komt. Ik vind het irritant als ik op de motorbike rij en achter mij toetert een auto acht keer. Zomaar.
Vandaag rij ik weer naar het strand en morgen reis ik verder naar Mawlamyine.

  • 04 Maart 2014 - 08:12

    Jan De Jong:

    Hoi Leo,

    Zit met veel plezier je verslagen te lezen, dus ga zo door zou ik zeggen!

    Loop je nou de hele tijd met dat plastic tasje met geld rond? Ik zou er helemaal iebel van worden. Maar ik ben dat opzicht natuurlijk veel teveel verwend met al die flappetappen in de buurt.

    Nog heel veel plezier!

    Groeten

    Jan

  • 06 Maart 2014 - 22:49

    Marit:

    Wederom een spannend verhaal! Pas goed op je tasje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Dawei

Op naar de warmte

Ijsbaan in Bangkok

Er klonk virtueel applaus toen ik op 11.000 meter hoogte het pokertoernooi had gewonnen. De vlucht met Etihad in de nacht verliep prima, maar de daglucht naar Bangkok was nogal zwaar. Het was een grote Boeing en zat helemaal vol. Op de luchthaven ontstond af en toe chaos, maar de verzorging tijdens de vlucht was prima. Ik was nog net op tijd in mijn hotel bij Sukhumvit om nog een verfrissend biertje te drinken.
De volgende dag ging ik naar Siam, een enorm winkelcentrum om te kijken hoe het met de shutdown en de democratische partij gaat. Ik denk dat hier het belangrijkste kruispunt van de stad is en het was er heerlijk autovrij. Bij centraal world, een enorm winkelcentrum was de kruising bezet. Op een podium was een doorlopend programma met toespraken, muziek en dans.Op de brede vlakte daarvoor, meer dan 12 rijbanen, waren overdag enkele tientallen demonstranten aanwezig. Buiten dit terrein hadden duizenden thai een kraampje opgebouwd, dekens neergelegd of een rij stoelen neergezet Er heerste een soort koningsdag atmosfeer. Ik heb daar en voetmassage gehad terwijl ik luisterde naar de toespraken.
In Central World waren de parkeergarages grotendeels leeg. Demonstranten en dit grote bedrijf hadden duidelijk een manier geonden om elkaar niet dwars te zitten.Buiten was het ongeveer 30 graden, maar op de tweede verdieping was een ijsbaan gebouwd. Als ik foto's kan uploaden zal ik de baan wel eens laten zien.
Vandaag ben ik naar Hua Hin gereisd en heb vanmiddag op het strand zitten lezen. Iemand moet nu eenmaal betalen voor de comfortabele strandstoelen die daar zo ijverig neergezet zijn

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

In afwachting

27 Maart 2014

In de travestiebar

25 Maart 2014

Regen en kou

23 Maart 2014

Miss Teen Mai Sai Asean 2014

20 Maart 2014

In China
Leo

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 10873

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 15 Januari 2016

bali - flores

17 Januari 2015 - 17 Maart 2015

vietnam

02 April 2014 - 31 December 2014

Op naar de warmte

Landen bezocht: